kedaihitamputih

..

Friday, June 18, 2010

dvd Freedom Film Fest 2009

dvd Freedom Film Fest 2009

1)Al-Fatehah Memali by Rahmat Haron
2009/30mins/Bahasa malaysia with English & chinese subtities
Recipient of FFF2009 Justin Louis Awards:

Al-Fatehah Memali memaparkan perjalanan dua orang penyanyi penulis dan penggubah lagu, Black dan Meor menyingkap peristiwa pembunuhan beramai-ramai di Kg. Memali Kedah. Perjalanan ini membawa mereka ke kampung tersebut di mana mereka bertemu dengan mangsa-mangsa dan saksi peristiwa berkenaan. sungguhpun tragedi ini kian dilupai oleh masyarakat Malaysia, ianya tetap diingati oleh mereka di Memali.

2) No Silver Lining: The Perak Crisis by The S-ploited
2009/20mins/Bahasa Malaysia with English & Chinese subtities
Recipient of FFF2009 Justin Louis Award:

Apa terjadi apabila 'katak-katak' melompat? Apabila 3 wakil Pakatan Rakyat telah melompat untuk menjadi penyokong Barisan Nasional, ianya telah mencetuskan pergaduhan politik untuk kuasa antara dua persekutuan politikyang bertentangan ini.No Silver Lining berusaha untuk memahami isu ini dan juga aspirasi-aspirasi rakyat Perak.

3) Kayuh by Soh Sook Hwa
2009/30mins/Bahasa Malaysia with English & Chinese subtities
Recipient of FFF2009 Justin Louis Award:

Kayuh adalah kisah pengalaman 100 orang pengayuh basikal yang berkayuh dari Alor Setar dan JB ke KL selama 16 hari untuk menyebarkan kesedaran tentang isu-isu utama yang menjadi Prihatin rakyat Malaysia yang terpinggir. Pengarah filem ini, yang juga merupakan peserta dalam kempen ini berusaha memberi makna dari segi kehidupan bagi setiap usul yang dibentangkan dalam memorandum yang diberikan kepada Parlimen pada akhir perjalanan.

Terbitan: KOMAS

Harga: RM 15



No comments:

Post a Comment